Eine  Locke von Deinem Haar.

2012 - 2014

 Flat bed scan / Inkjet prints / laminated on fiberglass and polyester / 120x90 cm / Auflage 3

Hair (lat. pili, capillus, crinis, coma)

Haare sind das auffälligste Merkmal eines Menschen, Ausdruck unserer Identität. Sie sind nicht nur optisches Markenzeichen unserer Persönlichkeit, sondern enthalten auch Erbsubstanz und speichern Informationen über unsere Lebensgewohnheiten, wie Ernährung, Umwelt…etc.

 

Die Arbeit zeigt Auflichtscans von Kunsthaarperücken in Polyesterharz laminiert, wobei sich die Struktur der Haare in der mehrschichtigen Auflage aus unterschiedlich dichten Glasfasermatten widerspiegelt. Die fotografisch reproduzierte Kunsthaarperücke bekommt durch die Glasfasermatten eine scheinbar organische Struktur, die den belebten Körperteil mit dem unbelebten Gegenstand kontrastiert.

Wenn nun Haare als Sitz der Seele eines Menschen gelten, - was sitzt dann in der Kunsthaarperücke?

Michaela Bruckmüller / Klemens Vierlinger

Eine Locke von Deinem Haar

2012-2014

Scans / Inkjet prints / laminated on fiberglass and polyester / 120x90 cm / Edition 3

 

Hairs are amongst the most prominent features of human beings, an expression of our identity. Not only are they a trademark of our personality, the also contain our genetic fingerprint and store information about our lifestyle like diet, environment, etc. Changing our outside appearance allows us to adopt a different identity; wigs play an important role in this context.

In the presented hairpieces, made of artificial hair, the identities are already included in the form of names. Belinda, Gretchen or Disco Simone represent not only a particular look, but also a way of life, which can be interpreted into the black background on which the hairpieces float. Wearing a wig seemingly creates a new identity, a new look and a new history – second hair versus second identity. The work shows scans of wigs, laminated in polyester resin, whereby the structure of the artificial hair is mirrored in the different layers of fiberglass, each with a different thickness. The fiberglass lends an apparent organic structure to the photographically reproduced artificial wig, contrasting the animate body part with the inanimate object.

If hair is the place of the soul [1], the place of what is a wig?

 

Michaela Bruckmüller / Klemens Vierlinger